Το Volkswagen Beetle – επίσημα το Volkswagen Type 1 – είναι δίπορτο, οικονομικό αυτοκίνητο με πίσω κινητήρα, που προοριζόταν για πέντε επιβάτες (αργότερα, τα Beetles περιορίστηκαν σε τέσσερα άτομα σε ορισμένες χώρες), που κατασκευαζόταν και εμπορευόταν από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen (VW) από το 1938 έως 2003.
Η ανάγκη για ένα λαϊκό αυτοκίνητο (Volkswagen στα γερμανικά), η ιδέα και οι λειτουργικοί του στόχοι διατυπώθηκαν από τον ηγέτη της ναζιστικής Γερμανίας, Αδόλφο Χίτλερ, ο οποίος ήθελε ένα φτηνό, απλό αυτοκίνητο να παράγεται μαζικά για το νέο οδικό δίκτυο της χώρας του. Στα μέλη του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος, με μια πρόσθετη επιβάρυνση, υποσχέθηκαν την πρώτη παραγωγή, αλλά ο Ισπανικός Εμφύλιος Πόλεμος μετατόπισε τους περισσότερους πόρους παραγωγής σε στρατιωτικά οχήματα για να υποστηρίξουν τους Εθνικιστές υπό τον Φραγκίσκο Φράνκο.
Ο επικεφαλής μηχανικός Ferdinand Porsche και η ομάδα του χρειάστηκαν μέχρι το 1938 για να ολοκληρώσουν το σχέδιο. Ο Béla Barényi πιστώνεται με τη σύλληψη του αρχικού βασικού σχεδίου για αυτό το αυτοκίνητο το 1925, κυρίως από τη Mercedes-Benz, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού τεχνικού του σχεδίου, πέντε χρόνια πριν η Porsche ισχυριστεί ότι το έκανε αρχική έκδοση. Το αποτέλεσμα ήταν το πρώτο Volkswagen και ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα με πίσω κινητήρα. Με 21.529.464 παραγωγή, το Beetle είναι το μακροβιότερο και πιο κατασκευασμένο αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί ποτέ.
Αν και σχεδιάστηκαν τη δεκαετία του 1930, λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα πολιτικά Beetles άρχισαν να παράγονται σε σημαντικό αριθμό μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 1940. Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο ονομάστηκε εσωτερικά ως Volkswagen Type 1 και κυκλοφόρησε απλώς ως Volkswagen. Αργότερα μοντέλα ονομάστηκαν Volkswagen 1200, 1300, 1500, 1302 ή 1303, τα τρία πρώτα υποδεικνύουν τον κυβισμό του κινητήρα, τα δύο τελευταία προέρχονται από τον αριθμό μοντέλου.